Do 30 kwietnia czekamy na Twój Głos!!!
Mazowiecki Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża jest autorem 53 inicjatywy na naszej liście - Pierwsza Pomoc Ludzkości.
Kampania „Pierwsza pomoc ludzkości” miała uwrażliwić na potrzebę niesienia pomocy każdej osobie tego potrzebującej, wykształcić w społeczeństwie właściwe postawy, ale i przypomnieć zasady postępowania w razie wypadków.
Poznajcie nr 53 na naszej liście- poniżej opis:
53. Pierwsza Pomoc Ludzkości : Mazowiecki Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża w Warszawie Opis: MOO PCK był współtwórcą kampanii społecznej: „Pierwsza Pomoc Ludzkości”, dzięki której działania promujące pierwszą pomoc i PCK miały wymiar ogólnopolski. PCK wraz z Partnerem Bankiem BNP Paribas stworzył nietypowy wygląd fantomów. Celem projektu było pokazanie jak ważna jest pierwsza pomoc, czy w przypadku zagrożenia nieślibyśmy pierwszą pomoc i czy udzielilibyśmy jej każdej osobie, bez względu na jej wygląd. Jak wynika z raportu Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, polskie społeczeństwo jest pod tym kątem mocno spolaryzowane.Właśnie dlatego Bank BNP i Mazowiecki PCK zorganizowali eksperyment społeczny, w ramach którego odbyło się szkolenie pierwszej pomocy dla grupy 24 przypadkowych osób. Po części teoretycznej prowadzonej przez instruktorów PCK, uczestniczki i uczestnicy zostali zaproszeni do sali, w której czekały na nich zajęcia praktyczne na fantomach. Te z kolei odzwierciedlały wygląd trzech prawdziwych postaci: osoby w kryzysie bezdomności; uchodźczyni z Czeczenii oraz genderqueer. Po wykonaniu serii ćwiczeń na manekinach symulujących osoby nieprzytomne, uczestniczki i uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej o pierwowzorach fantomów, na których wykonywali resuscytację i poznać ich przejmujące historie.
Uzasadnienie: Kampanią „Pierwsza pomoc ludzkości” pragnęliśmy przede wszystkim uwrażliwić na potrzebę niesienia pomocy każdej osobie tego potrzebującej, wykształcić w społeczeństwie właściwe postawy, ale i przypomnieć zasady postępowania w razie wypadków. Nietypowy wygląd fantomów u jednych wywołał konsternację, u części strach, a u innych ciekawość. Ten dysonans poznawczy pozwolił każdemu zmierzyć się z własnymi przekonaniami, barierami czy stereotypami.
Naszym eksperymentem społecznym chcieliśmy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie nieść pomoc każdej osobie, niezależnie od jej pochodzenia, wyznania, koloru skóry, orientacji seksualnej i tożsamości płciowej czy niepełnosprawności. Uczestniczki i uczestnicy tego doświadczenia zderzyli się nie tylko z przejmującymi historiami naszych bohaterów, ale i własnymi, głęboko skrywanymi przekonaniami. Motywacja do niesienia pomocy jest obarczona emocjami. Warto jednak pamiętać, że pierwsza pomoc jest niezbędna nie tylko w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojny czy katastrofy naturalne, ale również w codziennym życiu, a potrzeba jej udzielenia może pojawić się nagle i dotyczyć nas wszystkich.
Nagranie z tego eksperymentu stało się materiałem pomocniczym Polskiego Czerwonego Krzyża, pokazywanym podczas szkoleń z pierwszej pomocy. W kolejnym etapie trafi również do szkół, z którymi współpracuje organizacja oraz może zostać wykorzystywane m.in. podczas eventów związanych z pierwszą pomocą czy letnich akcji organizowanych przez PCK.
Do eksperymentu zaangażowana została agencja reklamowa, która w profesjonalny sposób przygotowała materiał filmowy.
Źródło: fb/Mazowiecki Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża